kengkawan

Rabu, 14 Disember 2011

panjangmacamkarangan!


Assalamualaikum.. hye all. Entry ni “panjangmacamkarangan”. Macam semua orang, aku pun da beberapa pekara yang aku tak suka. Maklom lah, manusia takkan pernah yang sempurna. Haa, meh aku nak kongsi yang korang.

1.       Aku tak suka kalo orang asyik kol aku, rimas. Dah tuh kol pulak just nak cakap “hye, ko wat pe ? dah makan ? ko okey ta? Da mana? Saja lah aku kol, risau kat ko” .. oh no! Itu bukan risau, tuh dah boleh kata menyangkak dah tuh. Sory lah kalau da orang yang terasa, tapi itu kenyataan. Even boy aku pun tak kol aku selalu macam kau buat. TAK SUKA!!

2.       Aku tak suka orang terlalu ambik tahu hal aku. Sampai mana aku nak pergi ape aku nak buat semuanya dia kena tahu.  “weh, ko buat hape ? ka tak kol pakwe ko ke ? ko tak teringin nak dating ke ? ko memang ramah macam ni ek ? kenape ko kaple ngan dia ek? Bila ko nak putus ngan pakwe ko” err.. tuh soalan yang paling macam gampang. Terlalu ambik tahu, then bila dah tahu. lepas tuh mulalah “kakjoyahsport” tuh beredar menjaja cerita or else.

3.       Haa.. ni lagi satu, bila da orang kol. then aku cakap aku kat luar. Dia mesti akan tanya, “ko nak g mana? Buat ape kat situ ? kenapa tak bagi tau kau nak keluar?” lepas tuh mula lah nak taching2 said aku lupa dia lah, ape lah. Sebab aku keluar tak cerita. Hello, ko sape ? pakwe aku? Mak bapak aku? Orang rumah aku? Tak kan, so back off. I hate it. Terlalu mengongkong, aku memang tak suka orang yang jenis macam tuh. Even pakwe aku pun tak paksa aku untuk bagitau dia mana aku nak pergi. Mama ngan papa pun just said ‘nak g mana2 bagi tau, tapi kami xpaksa sebab kami tau hang jenis yang macam mana’.. diorang takda pun mention “bagitau la nak p mana, ngan sapa, naik apa, bila, berapa lama kat aku, tuh pun selagi hang rasa aku ni penting” .. wah2.. lawan tokey kan ? even aku membesar jauh dari mata mama ngan papa, diorang still boleh pecaya kat aku. Kau yang aku boleh jumpa bila kau nak, tak boleh pulak nak ada rasa pecaya kat aku.  Sakai.

4.       Then yang terakhir, aku paling tak suka kalau da orang yang asyik nak said “taksuka” ngan sapa yang aku nak berkawan. Heii, aku berkawan tak kira orang tau. Even dia penyangak sekali pun, kalo aku kata aku kawan ngan dia so takda orang layak nak said “putus kawan ngan dia” kau fikir kau bagus sangat lah yang nak control ngan sapa aku berkawan?! Mama ngan papa pun tak kesah tau ngan sapa aku berkawan, bergaul. Diorang just ingatkan aku “jaga diri dan selalu ingat kitorang”. Tuh ja yang parent aku salu pesan. Nih tak, kalo da member aku tuh tak pakai tudung, mula lah nak said “jangan kawan ngan dia, dia tuh teruk. Tak sopan sebab tak pakai tudung”. Huhh.. jerk punya pemikiran.

5.       Last but not least, aku tak suka orang paksa aku cakap “ya” ! tuh memang paling aku tak suka. If aku said aku tak sudi, so shut up your mouth! Jangan paksa aku sampai aku kata “ya” sebab bila aku dah menyampah, and aku said “ya”. Just get ready, u’ll die!. So kalau jadi hapa2 jangan salahkan aku. Kau yang paksa aku.

Well, macam orang lain jugak, aku tak suka dikongkong. Dah rasa macam pakai rantai leher macam pet tau dak ? hemh, aku pun tak suka bila da someone yang terlalu ikut aku, tak bebas. Memang lah nak caring kan, tapi kena ikut jugak. Kalau kau buat sampai someone tuh rasa tak selesa pun tak boleh jugak. Jangan nak setiap masa nak orang terima cara kita ja. Kadang2 kita pun kena hormat jugak privecy orang lain. Jangan asyik nak tunjuk kau punya caring sampai kau tak sedar orang tuh dah simpan dendam sebab kau asyik kacau hidup dia ja.

Moral story nya is : BE WARE!

Tiada ulasan: